Året der gik med salgschef Claus Madsen

18.12.2024 06:24

Også for OB’s salgschef Claus Madsen har 2024 været et turbulent år, hvor udfordringer på de sportslige præstationer før sommeren dog har vist sig som en katalysator for værdien af sammenhold og et stærkt netværk blandt sponsorerne.

Når Claus Madsen ser tilbage på året, der gik i OB’s salgsafdeling, har det været et udfordrende år. Dog viste sommeren et stadigt stærkt sammenhold blandt sponsorerne, der forsatte deres opbakning til klubben.

I det lægger Claus særligt vægt på robusthed, sammenhold og målsætningen om at styrke de langvarige, personlige relationer:  

- Jeg synes, at vi er lykkedes særligt godt med at udvise robusthed og sammenhold i en tid, hvor den stolthed, vi mødes om, har været udfordret, siger salgschefen.

- 2024 er det år, hvor vi mere end på noget andet tidspunkt i min tid i klubben, ser styrken i de mange timer, der igennem årene er lagt i at skabe stærke bånd imellem klubben, fans, sponsorer - og sponsorerne imellem. 

- Vi er lykkedes med målsætningen i vores strategi om at styrke langvarige personlige relationer. Det har virkelig vist stor kraft i 2024. Vi er også lykkedes med at holde fokus på det, som vi kan påvirke, nemlig facilitering af vores mange og forskelligartede netværk uden at slække på kvalitet og værdi.

Derfor er Claus Madsen også glad for, at man ikke har sluppet gashåndtaget på netværket og facilitering heraf til trods for, at klubben i denne sæson spiller i NordicBet Ligaen.

Hvad kan man lære af en nedrykning?

For Claus Madsen kom virkeligheden af nedrykningen som en mavepuster, da håbet, som hos mange andre, fik lov at leve helt til sidste øjeblik:

- Det er naturligvis klart, at ingen af os havde drømt, at det kunne ske. Det betød også, at suget i maven føltes endnu mere ubehageligt, den dag at det stod klart.

- Det var vigtigt for os at være tilgængelige og til stede i oplevelsen sammen med vores sponsorer. Her udviste vores team i den grad sammenhængskræft. Alle de samtaler, vi havde med sponsorerne om oplevelsen, tror jeg har været en stor styrke, da vi har fået et ekstra lag respekt i relationerne med sponsorerne, fortæller Claus.

Igennem nedrykningsperioden og de efterfølgende genforhandlinger oplevede Claus Madsen en stor værdi i kollegaer, tætte bånd med netværket, sparring fra superligaklubberne og gode ambassadører:

- Jeg vil gerne rose vores hold af erfarne, skarpe og omstillingsparate kollegaer. Hertil har det været værdifuldt igennem årene at have bygget en del gode og nære relationer hos vores superligakollegaer, som vi søgte sparring hos, og som jeg ikke vil have været for uden.

På den måde var nedrykningen en læring om at turde at række ud efter sparring og erfaring, og samtidig den store betydning investeringer i relationer har.

- Samtidig har vores sponsorambassadører virkelig trådt i karakter gennem stor involvering og engagement i år. Det skal de have en kæmpe tak for.

Sammenhængskraft

Efter nedrykning kom også et skift i sportsdirektør, der har budt på et forøget fokus på kultur og sammenhængskraft på tværs af alle afdelinger. Som lederkollega til Troels Bech, har Claus igennem det sidste halve år set et markant skift:

- Jeg oplever, at Troels og hans nærmeste hold af ledere på forbilledlig vis trækker klubben endnu tættere sammen i deres måde at stå sammen på. Troels har, nok af sin natur og kendskab til klubben, på meget kort tid skabt resultater og påvirket kulturen i Ådalen, hvor ordet sammenhængskræft er blevet en helt naturlig del af næste alle samtaler.

Hvordan ser fremtidens sponsorforretning ud?

Nu ser salgschefen ind i 2025, hvor oprykningsspillet til 3F Superligaen og genforhandlinger med en del sponsorer venter. Samtidig har salgsafdelingen allerede nu sat sig mål om at blive ved med at udvikle sig og skabe en stadig større værdi for netværket omkring klubben.

- Målet for 2025 er helt enkelt at sikre fastholdelse og opbakning fra vores mange gode sponsorer, der har stået sammen med os i denne tid. Og så har vi sendt os selv afsted på en mission, hvor vi ønsker at kigge på, hvordan fremtidens sponsorforretning skal se ud i OB.   

- For vi skal fortsætte med at levere høj kvalitet og bevæge os forrest på udvikling af måden at drive netværk, sponsorater og partnerskaber på.