OB ønsker at finde ind til kernen af klubbens identitet
23.09.2024 11:44
Et nyt storstilet og ambitiøst projekt skal danne grundlag for fremtidens OB. Målet er at finde ind til kernen af OB’s identitet i et tæt samarbejde mellem klub, fans, tidligere og nuværende spillere, sponsorer og andre striber.
Hvis OB skal lykkes, kræver det en klar strategi, der er forankret i byen, i historien og i de mennesker, der har formet og stadig former klubben. Når vi er blevet endnu klogere på, hvad der gør OB særlig, kan fremtidens OB formes på en måde, der giver endnu mere mening, nærhed og fællesskab for odenseanerne og fynboerne.
Derfor har klubbens fanpanel i samarbejde med OB iværksat projektet “IdentitetOB”, der i løbet af et år skal undersøge, hvad OB er, gennem fokus på historien, stederne og menneskerne, der har formet og stadig former OB.
- Hvad er OB? Hvad vil vi mangle uden OB? Og hvordan kan vi se OB udtrykt i handlinger? Det var nogle af de spørgsmål, der stod tilbage for den arbejdsgruppe, OB’s bestyrelse nedsatte i forbindelse med nedrykningen fra 3F Superligaen. Derfor har det været min tilgang til jobbet som sportsdirektør at optimere kulturen i Ådalen, siger Troels Bech, der er sportsdirektør i OB, inden han fortsætter:
- Da flere af vores tilhængere længe havde gået med de samme overvejelser – og endda fremviste en sammenhængende plan for dette arbejde – har vi forenet kræfterne, som det netop er en del af pointen i sig selv.
Projektet drives således af en arbejdsgruppe bestående af Troels Bech, der er sportsdirektør i OB, Jack Jørgensen, kommerciel chef i OB, Jeppe Jul Elnegaard, SLO i OB og tre repræsentanter fra OB’s fanpanel, Morten Friis Nielsen, Søren Udesen og Bo Jessen. Derudover er der tilknyttet en følgegruppe på godt 40 OB’ere, der følger projektet tæt.
- Vi skal ikke bare bruge tiden i 1. division på at prøve at rykke op, men også på at bygge et fundament for fremtidens succes. Med det her projekt er målet at give OB et kompas, der gør det nemmere at finde vej, når bølgerne går højt – og at skabe en klub med en kultur og et værdisæt, som man bedre kan kende sig selv i som OB’er, som odenseaner og som fynbo, siger Bo Jessen fra OB’s fanpanel.
Mod til at dyrke det potentiale der findes i kulturen omkring OB
Målet er således at finde frem til en tydelig identitet, som kan danne grundlag for klubbens beslutninger, og som samtidigt binder klub og fans sammen på helt nye måder. En stærk fortælling, om hvad OB er, skaber det bedste afsæt for en klar klubstrategi og større samhørighed.
- I en tid hvor det mere er reglen end undtagelsen, at professionelle fodboldklubber flytter sig længere væk fra sine omgivelser, er jeg stolt af at være en del af en klub, der tør sænke paraderne og bringe sine omgivelser helt ind i kernen af fodboldvirksomheden. Der findes ikke noget initiativ med så vidtrækkende perspektiver i Danmark, siger Bo Jessen.
Målet er, at projektet vil skabe en mere rodfæstet klub, der bedre kan finde sin egen vej mod succes - også når resultaterne svigter i en periode.
- En sådan tilgang vil placere OB som en dansk frontløber i moderne fodbold: En klub, der tager sine fans seriøst og tør gå nysgerrigt og modigt ind i at dyrke det skjulte potentiale, der findes i kulturen omkring en fodboldklub som OB, siger Bo Jessen.
En åben og inddragende proces med klare mål
Projektet bygger på to overordnede ambitioner: Den ene ambition er at skabe et klart billede af, hvad OB er. At indkredse hvad vi er gode til, som vi kan omfavne, udvikle og bygge videre på, men også at forsøge at afdække det, der holder os tilbage, og som det kan være en fordel at tage et opgør med. Den anden ambition er at tilføje dybde til OB-identiteten og -fællesskabet blandt fans og andre parter rundt omkring klubben.
- Vi ønsker, at vi sammen med de øvrige aktører i og omkring OB skal komme tæt på vores identitet og kultur, så OB’s ledelse skaber fremtidens strategi og spillestil i forlængelse af det, siger Troels Bech.
Projektet skal munde ud i en identitetsbeskrivelse og en række initiativer, som skal guide OB i fremtiden, men selve processen er også vigtig, da de erkendelser, vi gør os i fællesskab, i sig selv er med til at forankre OB’s kultur og identitet.
Derfor vil arbejdet ske i en åben og inddragende proces, hvor alle OB-sympatisører får mulighed for at følge med og engagere sig gennem et åbent arrangement, en spørgeskemaundersøgelse og den løbende debat om projektet.
Den uafhængige podcast ”Stemmer fra Ådalen” er blevet inviteret med ind i arbejdsrummet, hvorfra de det næste års tid vil følge projektet med en række af tematiserede debatprogrammer, der skal hjælpe til at svare på nogle af de vigtigste spørgsmål om OB.