Odense Boldklub lancerer særlig kampagnetrøje

25.08.2025 08:59

Når vi søndag den 31. august kl. 16.00 løber på banen mod FC Nordsjælland, bliver det ikke i vores sædvanlige hjemmebanetrøje, men i en limited edition H.C. Andersen-kampagnetrøje. I et samarbejde mellem Odense Boldklub, Albani, Odense Kommune og Red Barnet skal kampagnetrøjen være med til at sætte fokus på fællesskab og trivsel blandt børn og unge.

Odense Boldklub, Red Barnet, Albani og Odense Kommune går sammen om at sætte fokus på fællesskab, sammenhængskraft og trygge, inkluderende oplevelser for børn og unge i udsatte positioner. Det sker gennem designet af en spillertrøje, der hylder den vedvarende relevans og inspirationskraft i H.C. Andersens eventyr – selv 150 år efter hans død.

– Når OB løber på banen i den særlige trøje, er det med et stærkt budskab på brystet: At fællesskab og trivsel for børn og unge er noget, vi skal kæmpe for – sammen. I 2025 markerer vi 150-året for H.C. Andersens død med Andersen Forever, fordi hans fortællinger stadig spejler vores liv i dag og tager emner op som er evigtgyldige. Kampagnetrøjen understreger samtidig et stærkt samarbejde hvor byen, klubben og Red Barnet står sammen om et større formål, siger Peter Rahbæk Juel, borgmester i Odense Kommune.

Fællesskab og fortælling i fokus

150 år efter H.C. Andersens død hylder Odense hans værker og eftermæle, og det gælder også i Odense Boldklub, hvor vi i samarbejde med Odense Kommune, Albani og Red Barnet lancerer en eksklusiv kampagnetrøje.

– Med trøjen ønsker vi at skabe en fortælling i vores stribede univers. En fortælling om fællesskab, sammenhæng og kampen for at finde sin plads – på et hold, i en gruppe, i et samfund, i livet. Præcis som den grimme ælling kæmpede for sin plads i andegården, siger Jack Jørgensen, kommerciel direktør i OB, inden han fortsætter:

- Der skal lyde en stor tak til vores hovedsponsor Albani, som har foræret deres plads på trøjerne til Red Barnet, hvilket gør det muligt at sætte fokus på denne vigtige sag.

En trøje med formål

Kampagnetrøjen sætter fokus på vigtigheden af positive og inkluderende fællesskaber – og ikke mindst trivsel – for børn og unge i udsatte positioner.

Derfor bliver søndagens kamp ikke kun en fodboldoplevelse, men også en fortælling om at finde sin vej i livet. Gennem salget af trøjen samles der penge ind til Red Barnets landsindsamling den 7. september, da der doneres 100 kr. til Red Barnet for hver solgte trøje.

– Heldigvis har de fleste børn i Danmark i dag et bedre liv, end mange havde på H.C. Andersens tid, og som han for eksempel skriver om i Den lille Pige med Svovlstikkerne. Men 49.500 børn lever i dag i fattigdom. Og mange børn og unge kæmper for at blive en del af trygge fællesskaber. Det ønsker vi at sætte fokus på med dette initiativ, da fællesskab er en vigtig kerneværdi i vores partnerskab med OB, siger Nicolai Skjølstrup, Corporate Partnerships Manager i Red Barnet.

Køb trøjen – støt en god sag

Kampagnetrøjen vil kunne købes i Odense Boldklubs fanshop i hjertet af Odense fra tirsdag den 26. august kl. 11.00. Derudover vil de match worn-trøjer fra søndagens kamp blive solgt på auktion til fordel for Red Barnet i forbindelse med deres landsindsamling.