Identitetsrådet ser frem mod endnu et år som rådgivende organ i Odense Boldklub

22.12.2025 12:02

For lidt over et år siden blev det første spadestik taget i arbejdet med at definere klubbens identitet, og derigennem blev Identitetsrådet og senere IdentitetOB skabt. Nu kigger både klubben og rådet frem mod 2026, som bliver det første hele år med det nye rådgivende organ.

Hvem er vi, hvad gør vi, og hvor skal vi hen? Det er spørgsmål, som klubben har sat sig for at besvare i sammenspil med både fans, sponsorer og interne dele af det, vi alle kender som Odense Boldklub.

Identitetsteksten for klubben blev præsenteret i årets løb og peger på nærhed og ærgerrighed i alt, hvad vi gør – men hvordan skal det omsættes?

Identitetsrådet får fra det nye år en rådgivende funktion i klubben, som primært udføres gennem fire årlige møder. Heraf vil det ene møde være åbent for alle, og de fremmødte vil også få indflydelse på de rådgivninger, der gives videre til klubben.

Udover de fire årlige møder vil rådet også løbende fungere som rådgivende organ i enkeltsager, hvor klubben finder det meningfuldt at spørge rådet til råds og vurdere, om handlinger eller tiltag er i tråd med den fastlagte identitet.

En grundsten i hverdagens arbejde

Identitetsarbejdet har allerede – og vil fortsat – præge klubbens arbejde både på og uden for banen. Termerne ”off- og on identity” er en løbende rettesnor, der præger klubbens arbejde, både når det kommer til adfærd, kommunikation og projekter.

Identiteten har blandt andet lagt fundamentet for klubbens nye strategi ’Next Level’. Den er skabt på baggrund af det værdisæt der udkommer af identitetsteksten, hvor vi vil fokusere på nærhed og fynskhed. Derudover vil klubben styrke den sammenhængskraft der tegner sig i relation til byen og øen.

Det samme gælder hvad angår spillestilen og det sportslige udtryk, hvor holdet skal kendetegnes som værende fuld af power og passion, og hvor en syngende tackling har samme værdi som en flot dribling.

Tilbage i juli, da identitetsteksten blev offentliggjort, sagde sportsdirektør Troels Bech følgende om rådets arbejde med identiteten:

– Først og fremmest er det jo unikt, at en gruppe af fans har prioriteret at sætte så mange ressourcer af til dette projekt. Det er også unikt – og det er ikke, fordi vi skal klappe os selv på skulderen – men det er unikt, at en topprofessionel klub på den måde inviterer fansene med ind til at skabe retningen for klubbens fremtid, siger Troels Bech.

Identitetsrådet vil samtidig også spille en rolle i, hvordan klubben i højere grad kan aktivere fanmiljøet og over tid arbejde mod at skabe grobund for flere og mere loyale striber på Fyn.

Det nuværende identitetsråd er blevet udpeget og vil i fremtiden blive besat på demokratisk vis. Her vil alle kunne stille op og repræsentere deres del af det stribede fællesskab.

Det nuværende identitetsråds medlemmer:

·       Mikkel Bo Mikkelsen – OBQ

·       Jesper Eriksen – Akademiet

·       Claus Eder – Amatørklubben

·     Erik Laumand – OB A/S Bestyrelse

·       Line Hartmann-Weiergang – SLO

·     Bo Jessen – Arbejdsgruppen

·       Frank Rasmussen – Fan

·       Jonas Mandix – Sponsor

·       Freddy Larsen – Sponsor

·       Morten Friis Nielsen – Arbejdsgruppe

·       Rasmus Rostrøm – Uofficiel fangruppe

·       Rasmus Festersen – Tidligere spiller

·       Allan Hansen – Tidligere spiller

·       Troels Bech - Sportsdirektør

·       Jack Jørgensen – Kommerciel direktør

Derudover er Cherie Bønneland Larsen mødekoordinator.