IdentitetOB har skabt retningen for fremtidens OB

01.07.2025 08:00

OB har netop afsluttet det ambitiøse projekt IdentitetOB, hvor fans, ansatte og samarbejdspartnere sammen har skabt et fælles kompas for klubbens fremtid. Resultatet er en ny retning for OB bygget på nærhed, sammenhængskraft og ærgerrighed – og allerede afsæt for konkrete tiltag i klubben.

Den 23. september 2024 annoncerede vi på ob.dk, at vi igangsatte IdentitetOB. Et storstilet og ambitiøst projekt, der skal være med til at danne grundlaget for OB fremover.

I de ni måneder, der er gået siden, er en arbejdsgruppe og en følgegruppe bestående af nuværende og tidligere herre- og kvindespillere, fans, sponsorer, repræsentanter fra bestyrelsen, OB Q, Akademiet, amatørklubben og den kommercielle afdeling og forfattere, forskere og journalister blevet skarpere på, hvad OB er, og hvad vi skal forankre og forandre for, at OB står stærkest i fremtiden. 

Også resten af OB-fællesskabet har kunne følge med gennem en podcastserie på 10 afsnit hos Stemmer fra Ådalen, og man har kunne give input på et stort åbent møde og igennem en spørgeskemaundersøgelse. Projektet blev startet med tre mål: at give OB et kompas i en omskiftelig fodboldverden, at skabe større samhørighed mellem klubben og resten af OB-fællesskabet og at vise hvordan OB kan gå forrest som en åben og inddragende fodboldklub.

Og hvad er så resultatet? At vi i OB skal skabe en fremtid bygget på nærhed og ærgerrighed, som kan være afsæt for, at OB både kan komme endnu tættere på odenseanerne og fynboerne, og at vi samtidig kan rejse tilbage mod toppen af dansk fodbold. Læs hele identitetsteksten her.

- Til gavn for klubben i mange år

Har det så været arbejdet værd? Det korte svar er ja.

Spørger man sportsdirektør, Troels Bech, så har IdentitetOB været et vigtigt og givende projekt for Odense Boldklub. Det har givet anledning til at stoppe op. Til at kigge sig i bakspejlet. Til at bruge fortiden og nutiden til at skabe fremtiden. Så vi optimerer chancerne for, at fremtiden bliver, som den skal og bør være, når klubben hedder Odense Boldklub, og den er stiftet i 1887.

- Først og fremmest er det jo unikt, at en gruppe af fans har prioriteret at sætte så mange ressourcer af til dette projekt. Det er også unikt, og det er ikke, fordi vi skal klappe os selv på skulderen, men det er unikt, at en topprofessionel klub på den måde inviterer fansene med ind til at skabe retningen for klubbens fremtid, siger Troels Bech.

- Det viser noget af den nærhed, vi har som klub. Og vi er blevet endnu mere bevidste om, hvor vigtig den nærhed er, for at OB er lige netop OB og ikke en hvilken som helst anden klub. Flere af de vigtigste beslutninger, vi som klub har truffet, siden jeg kom til, er blevet truffet med udgangspunkt i IdentitetOB.
Blandt andet har vi nu en cheftræner, der skal praktisere en spillestil, som virkelig går hånd i hånd med de iagttagelser, vi har gjort os i dette projekt. Så stor ros til deltagerne i både arbejdsgruppe og følgegruppe for et projekt, der kommer til at være til gavn for klubben i mange år.

Fællesskabet har skabt et kompas for fremtiden

Arbejdsgruppen, som udover sportsdirektør, Troels Bech, og kommerciel direktør, Jack Jørgensen, har haft deltagelse af fansene Bo Jessen, Morten Friis Nielsen og Søren Udesen, har skabt rammerne om, hvad der skulle debatteres på følgegruppemøderne. Og fanrepræsentanterne har været med til at rammesætte de temaer, der skulle drøftes i identitetsudsendelserne hos Stemmer Fra Ådalen. På den måde har der været en sammenhæng mellem processens forskellige dele samtidig med, at omverdenen løbende har kunne følge med i arbejdet. 

Og det er en vigtig pointe i sig selv, at det er OB-fællesskabet, der har været med til at skabe bunden for fremtidens OB, mener Jack Jørgensen, kommerciel direktør i OB, der også er begejstret for projektet. For det fortæller både, hvad OB er for en særlig klub, og hvordan OB ønsker at drive klubben fremadrettet. For ham har det på nogle punkter givet anledning til at tænke en ekstra gang eller to over nogle af de ting ”vi plejer at gøre”.

- Hele projektet IdentitetOB viser, hvor stærkt et fællesskab der er omkring vores klub. Vi er fra 1887, og det er folk i alle aldre og alle lag, der har en kærlighed til den her klub, der har bidraget til projektet. 

- IdentitetOB har været med til at forme et kompas for os, så vi kan ikke takke deltagerne nok. Først og fremmest har vi fået en identitetstekst, der vil være afsæt for vores arbejde i klubben fremover. For vores sportslige sektor, for vores kommunikation og kommercielle arbejde, for hvordan vi samarbejder i OB-fællesskabet – for hele klubben.

- Teksten er langt fra det eneste, der er kommet ud af projektet. Hvis man er i tvivl om, hvordan projektet er med til at forme klubben, så er der flere konkrete tiltag, der er igangsat som følge af projektet. Der er en ny klubstrategi på vej, som har taget meget farve af identitetsprojektet. Vi har fået en ny visuel identitet med afsæt i identitetsprojektet, og vi har en ny kommunikationsstrategi på vej, fortæller Jack Jørgensen.

Hvordan lever IdentitetOB så i OB nu?

Projektet har således skabt et væld af konkrete handlinger, som skal være med til at forme Odense Boldklub i fremtiden, og mange af dem lever allerede nu.

- Klubstrategien er gødet med værdisættet i IdentitetOB. Vi har i projektet fundet frem til, at nærhed, sammenhængskraft og ærgerrighed skal kendetegne OB. Derfor bliver det i stor stil med udgangspunkt i de ord, klubstrategien bliver skabt. Power og passion skal skinne igennem i alt, hvad vi gør, så ingen er i tvivl om klubbens ærgerrighed. Og vi skal dyrke sammenhængskraften, så vi får 2+2 til at give 5, og så den nærhed der kendetegner en fodboldklub i hjertet af Odense, og som strækker sine rødder helt ud til vandkanten på Fyn, kan mærkes af alle i OB’s omgivelser. Uanset om det er fans, medier, sponsorer eller andre i OB’s omgivelser.

- Spillestilen er skabt med udgangspunkt i IdentitetOB. Vi har haft mange snakke om, hvad der skal kendetegne et OB-hold. Vi har drøftet, hvordan OB-fællesskabet ønsker at se OB spille, og det er den spillestil, vi nu har rekrutteret en træner efter.

- Vi har skabt en ny visuel identitet, hvor power, passion og nærhed er nøgleordene, og den er skabt med udsyn og international inspiration i samarbejde med en lokal samarbejdspartner.   

- En ny kommunikationsstrategi er under udarbejdelse, så vi kommunikerer med udgangspunkt i projektets resultater.

- Vi har nedsat et identitetsråd, der skal rådgive klubben til, hvordan vi bedst får identiteten til at leve i hverdagen, og hvordan vi holder langsigtet fokus på klubbens værdier. Rådet skal fremover vælges i de forskellige grupper af OB-fællesskabet.

- Tæt samarbejde med klubbens SLO skal gøre, at IdentitetOB bliver en integreret del af livet på tribunen og samarbejdet med de aktive fans.

- Vi arbejder målrettet med en lang række initiativer for at styrke sammenhængskraften internt i klubben på tværs af hold og afdelinger, og der er også initiativer på vej, som skal styrke nærheden mellem klub, spillere, stab, fans og sponsorer.

- Flere tiltag er i støbeskeen. Blandt andet en klarere model for hvordan vores fans og andre uden for klubben kan bidrage til projekter i klubben – f.eks. et muligt OB-museum, eller involvering i stadionprojektet, når det bliver aktuelt, samt et endnu tydeligere ansvar for, dem der har brug for en hjælpende hånd i vores nære omgivelser

- Det er nu, arbejdet for alvor begynder

Bo Jessen, som har været en del af arbejdsgruppen, har været glad for, at klubben har åbnet sig op på den måde de har:

- Jeg tror ikke folk forstår, hvor svært det er for en moderne fodboldklub at lukke fans, sponsorer og andre ind i kernen af fodboldklubben. Det er meget nemmere at være i kontrol, når man holder omgivelserne på afstand. Men det helt store potentiale – for at gøre OB til en vigtig del af mange flere odenseanere og fynboers liv, for at fylde stadion og for at bygge en fodboldklub, der står fast når det blæser – det kan vi kun forløse sammen. 

Derfor har han også en opfordring til alle i OB-fællesskabet:

- Jeg ved godt, at mange med rette ser på klubben nu og afventer, hvordan de handler. Men alle os, der står uden for murene; fans, sponsorer, frivillige, tidligere spillere og alle andre i OB-fællesskabet, har langt større indflydelse på, hvordan det går klubben, end vi tror. Så læs identitetsteksten og spørg jer selv, hvordan I kan bidrage til at løfte OB og deltag i samtalen om, hvordan OB bliver den bedste udgave af sig selv. 

Resultatet – indtil videre – ser han som en mellemregning. Som slutningen på begyndelsen. Det er lidt som om, at man har slået op i kogebogen, og man har fundet ud af, hvad man kunne tænke sig. Nu skal der så handles ind, retten skal laves, og der skal hele tiden smages til. Derfor er det især den kommende periode, som Bo og de øvrige fanrepræsentanter i arbejdsgruppen ser frem til:

- Jeg synes, det har været en sund og god proces for vores kære klub at være igennem. Det gjorde ondt på os alle at rykke ned sidste sommer, og derfor var det vigtigere end nogensinde, at vi blev klogere på, hvad der er kernen i OB. Det betyder forhåbentlig, at næste gang OB kommer i modgang, så undgår vi at trække for hårdt i rattet, mens vi kører i fuld fart.

- Der er sat gang i mange spændende ting, men det er nu, de skal føres ud i livet, og det er i årene fremover, at vi i og omkring klubben skal vise, at identiteten også er vores afsæt, når vi taber tre kampe i træk, eller når vi står overfor svære beslutninger i ledelsen.

- Det er nu arbejdet for alvor begynder. Identitetsrådet kan blive et rigtig vigtigt redskab for vores klub. Det kræver, at det bliver en integreret del af klubbens arbejde, og at vi tager det til os i OB-fællesskabet. Så jeg er spændt på den kommende tid for vores klub, og jeg glæder mig både til at følge den og være en del af den, slutter Bo Jessen fra arbejdsgruppen.

En glædens dag for hele OB

Der er ingen tvivl om, at arbejdet er langtfra slut. OB lever, OB består, og sådan skal det nemlig være i de næste mange år. 

Men at man har været igennem det sidste møde, at man har skabt den sidste identitetsudsendelse i Stemmer Fra Ådalen for denne omgang, og at man allerede nu har skabt helt konkrete tiltag og initiativer, som bliver brugt i dagligdagen, det glæder klubbens kommercielle direktør, Jack Jørgensen:

- Det er en glædens dag for hele OB. Det er det ikke, fordi der ikke er flere møder, for de har virkelig været givende for hele projektet. Men det er absolut en glædens dag for vores klub, fordi vi har fået indstillet kompasset, så vi bevæger os i den rigtige retning.

- Identitetsrådet er, som Bo siger, et rigtig godt tiltag for vores klub. Det gør det nemlig muligt, at vi hurtigt kan få relevant rådgivning fra en stor gruppe af kompetente mennesker, der har fingeren på klubbens puls. Både når det kommer til fortid, nutid og fremtid. Så det er dejligt, at vi er kommet til, hvor vi er nu, og med de mange kompetente mennesker, der har lagt kræfter i projektet, er jeg tryg for fremtiden, og jeg glæder mig meget til den, siger Jack Jørgensen.