Bindeledet mellem klub, sponsorer og lokalsamfundet

18.03.2025 07:18

På banen ser man ofte OB-ambassadører overrække blomster til nyankomne spillere, men i klubben har vi også et ambassadørkorps blandt vores sponsorer. I OB har vi siden 2018 aktivt anvendt sponsorambassadører, der fungerer som bindeled til vores lokalsamfund, samler netværket stærkere sammen og understøtter fællesskabet.

Sponsorambassadør Jesper Timming, der er direktør hos Linde EL A/S, har aktivt været med på sidelinjen som sponsor i over tyve år. Over en lang årrække har han siddet med i et korps af sponsorambassadører, der fungerer som vores forlængede arme og talerør, som understøtter vores kultur og værdiers lokale forankring. 

- OB’s værdier med fællesskab, vedholdenhed og talentudvikling har fulgt mig igennem årerne. Det er en unik følelse af samhørighed. Det gælder både glæder og udfordringer. Og det er jo også det, der gør sporten så speciel. Man fejrer de store øjeblikke, og man lærer af de svære tider. Så det er den fælles passion, der er kernen i det hele, fortæller Jesper Timming om sit engagement i OB, og fortsætter:

- Og så er der OB’s stærke historie, der evner at forny sig og er med til at skabe en vedvarende forbindelse til fans og lokalsamfund. Det er balancen mellem ambition og tradition, der gør, at klubben i mine øjne er unik.

- Det er også vigtigt for mig, at vi kan give gode oplevelser til familier og venner fra vores virksomhed. Vi vil gerne gå forrest i forhold til at støtte op om en god og ordentlig kultur på lægterne - uanset hvilket hold man holder med. Et fællesskab med sporten i centrum.

Sponsorambassadører: Henrik Nielsen, Bjarne Døi, Morten Rasmussen, Kenneth Dreymann, Thorsten Clausen, Jens H. Nissen, Henrik Nürnberg, Jesper Timming, Claus Dansbo, Michael Damsgaard, Mark Rex, Henrik Grove, Mikkel Møller, Rene Overgaard, Frank Andreasen. 

Et stærkt fællesskab blandt sponsorer

En række af ambassadørerne har været med i klubben i mange år, og derfor har de også været med til at definere og understøtte nærheden i sponsornetværket. 

- For mig handler det om at være en del af et stærkt, nærværende netværk med langvarige relationer og samarbejder. Jeg vil gerne bakke op om netværket og styrke de relationer, der gør netværket og klubben unik. Det er vigtigt for mig at bidrage med min erfaring og passion og give de fantastiske oplevelser og det fællesskab, jeg har oplevet i netværket igennem tyve år, videre, siger Jesper.  

For ligesom i mange andre sammenhænge kan det være svært at komme ind i en sammentømret gruppe. Her mener Jesper Timming, at sponsorambassadørerne har en vigtig rolle i at bære nye ind i fællesskabet og skabe initiativer, der kan styrke klubbens brand og fællesskab. 

- De er ambassadører for den kultur, vi har og gerne vil have kendetegner klubben, siger salgschef i OB, Claus Madsen, og fortsætter: 

- Derudover bruger vi dem også som et advisory board, da de jævnligt får indsigt i, hvordan vores virksomhed udvikler sig, er med til at åbne døre til deres forbindelser og samtidig fungerer som et forlænget talerør både til og fra sponsorerne til os, der kan give et mere nuanceret indblik i strømninger. 

Et talerør til erhvervslivet i Odense

Samtidig repræsenterer og viderebringer sponsorambassadørerne vores værdier og identitet i deres egen virksomhed, i sponsornetværket og i lokalsamfundet: 

- Jeg vil gerne fungere som bindeled mellem klub og øvrige sponsorer. Hvis jeg hører eller ser noget, eller der er krusninger i samfundet, så vil jeg gerne bære det tilbage til sponsornetværket og klubben og gøre dem opmærksomme på, hvordan klubben opfattes i omverdenen, fortæller Jesper Timming. 

- Med en fodboldklub som OB er der jo mange holdninger og meninger, og en gang i mellem er det meninger, der skal deles og handles konstruktivt på. Det mener jeg, at vi som sponsorambassadører kan hjælpe med, afrunder Jesper Timming.

Da sponsorambassadørerne fungerer som et talerør for vores kultur, værdier og identitet, bliver de også jævnligt informeret om arbejdet i IdentitetOB projektet, så de kan være med til at føre projektets arbejde med kernen af den stribede kultur ud igennem sponsornetværket. Du kan læse mere om arbejdet med OB’s identitet her.

Tag gerne fat i sponsorambassadørerne, hvis du er ny i netværket eller gerne vil høre mere om deres rolle i klubben, næste gang du møder dem i netværket.